Son zamanlarda, özellikle sözel alanlarda eğitim almış olanların yöneldiği popüler bir meslek, içerik edtörlüğü. Web sitelerine olan rağbetin artması ve ticaretin dijital mecralara kaymasıyla birlikte, firmalar da satış ve pazarlama hedeflerine ulaşabilmek için dijital mecralara yöneldi. Durum böyle olunca da içerik editörlüğü nedir ve içerik editörü ne yapar soruları daha fazla sorulmaya başlandı. O halde gelin, içerik editörü nasıl olunur ve neden bu kişilere ihtiyaç var konularını mercek altına alalım!
1. İçerik Editörü Ne Yapar?
Artık toplu iğnenin dahi internet üzerinden satın alındığı bir çağda yaşıyoruz. Salgının da etkisiyle bu durum iyice pekişti ve hayatımızın yeni normali oldu. Bu durumdan dolayı firmalar da artık binalarını, vitrinlerini değil web sitelerini ilgi çekici yapmanın peşinde. Neden mi?
Bir ürünü satın almak istiyorsunuz diyelim, bu ürün bir bilgisayar olsun. Hatta marka da verelim, bu ürün bir Macbook Air M1 olsun. Ne yaparsınız? Eskiden olsa bir teknoloji mağazasına gidip orada ürünü inceler ve satın alırdınız herhalde. Ancak günümüzde başka bir seçeneğiniz var, Google'a ''Macbook Air M1'' yazıp çıkan sonuçlar arasında mağazalardan birine tıklayıp ürünü satın almak. Ki tüketicilerin çoğu artık bu seçeneği tercih ediyor. Bu durumda da firmalar için önemli olan şey artık, daha fazla ilde veya daha fazla semtte mağaza açmak değil; Google aramalarında en üst sırada çıkabilmek! İşte içerik editörü veya içerik yazarı da tam olarak bunu sağlar! Yani en basit tanımıyla içerik editörü, yazılarıyla alanınızda yapılan internet aramalarında görünür olmanızı sağlayan kişidir.
Örneğin siz arama motoruna satın almak istediğiniz bilgisayar modelini yazdığınızda, karşınıza muhtemelen Teknosa, Vatan Bilgisayar ve Media Markt gibi firmaların web siteleri en üst sıralarda çıkacaktır. Bunların arasında da ilk sırada çıkana tıklayıp alışveriş yapma ihtimaliniz diğerlerine göre daha fazladır. Böyle bir durumda, markalar için Google sıralamasının ne kadar önemli olduğunu düşünebiliyor musunuz? Tam da bu yüzden artık büyük küçük her markanın bir web sitesi ve bu web sitelerine ait blogları var. Tabii bir de bu web sitelerinin içeriklerinden sorumlu içerik editörleri. SEO uyumlu diye tabir ettiğimiz metin içeriklerini hazırlayan içerik editörleri ve içerik yazarları Google'da üst sıralarda yer almanızı sağlar diyebiliriz.
2. İçerik Editörü Nasıl Olunur?
İçerik editörü maaşları veya içerik editörü iş ilanları ile ilgili blogumun iletişim bölümünden bazı sorular aldım. Ancak içerik editörlüğü eğitimi ile ilgili bir soru henüz gelmedi. Oysaki bu işin en önemli tarafı, gerekli eğitimi almaktır. Peki nasıl olacak bu?
Öyle ya bu çok yeni bir alan ve üniversitelerimizde içerik editörlüğü adı altında açılmış bir bölüm de yok. Ancak bu alanda eğitim veren çok sayıda kurum var. Üstelik bu kurumların çoğu online eğitim veriyor, yani istediğiniz yerden bağlanarak bu dersleri dinleyebilirsiniz. İçerik editörlüğü eğitimi almak bu işi yapabilmek için şarttır. Çünkü içerik editörü, marka veya ürün ile ilgili kafasına göre içerikler oluşturup bunu web sitesinde yayınlamaz ya da metin yazarlığı yapan kişilere yazdırılan içerikleri siteye yüklemez. Öncelikle bu içeriklerin Google'da üst sıralara çıkabilmesi için SEO yani arama motoru optimizasyonu ve bilgi verme açısından yeterli olduğundan emin olmalıdır. Bunun için de SEO bilgisi, en azından metin bazında SEO bilgisi olmalıdır.
SEO bilgisinden kastım tabii ki yazılımcıların bilgileri düzeyinde büyük bir bilgi birikimi değil. Metnin yani oluşturulan içeriğin, yüzde kaç anahtar kelime içerdiği, başlık ve alt başlık sayısının uygunluğu, kullanıcı beklentisini karşılayıp karşılamaması, semantik kelimelerin kullanımı gibi detayların yani bu anlamdaki SEO'nun bilinmesi ve uygulanması önemlidir.
İçerik editörlüğü, aslında yapılan işe bakıldığında yetersiz bir tanımdır. Çünkü dediğim gibi içerik editörlüğü, SEO ve metin yazarlığı ile iç içedir. SEO bilgisinin yanında, içerik editörü çoğu durumda metin yazarlığı da yapar. Çok büyük markalar için tabii ki bunu söylemek doğru olmaz. Bu markaların içerik editörleri ve metin yazarları ve bunların görev tanımları ayrıdır.
İçerik editörü, adı üstünde aslında var olan bir içeriğin editöryal düzenlemesini yapar. Var olan içeriği ise var eden yani yazan kişi, metin yazarıdır. Ancak günümüzde bu iki meslek iç içe geçmiş durumda. Yani içerik editörü, hem içeriği oluşturan hem düzenleyen hem de web sitesinde yayımlayan kişidir günümüzde. Bunun nedeni ise tabii ki kurumların bir kişiye en az beş iş yaptırmadan maaş vermekten imtina etmeleri. :) Fakat bu konuya girersek çıkamayabiliriz, o yüzden bu başka bir yazının konusu olsun.
Bunun bir sakıncası olmasa da günümüzde içerik editörünün sadece bir editör değil aynı zamanda metin yazarı olduğunu bilmekte fayda var. Yani başvuru yaptığınız veya yapacak olduğunuz içerik editörü iş ilanlarını incelerken buna da dikkat etmelisiniz. Bu tip içerik editörlüğü iş ilanlarının bazıları artık bu çelişkiden dolayı ''içerik uzmanı'' adı altında oluşturuluyor. Bana göre de bu tanım, yapılan iş için çok daha doğru.
3. İçerik Editörlüğü Eğitimi Nasıl Alınır?
Tabii bu kavramlar yeni yeni hayatımıza girdiği için böyle karışıklıkların olması normaldir. Bu konuda alacağınız eğitimler ile bu karışıklıkların önüne geçebilirsiniz. İçerik editörlüğü ve SEO uzmanlığı için tavsiye edebileceğim mecralardan biri İstanbul İşletme Enstitüsü. Bunun dışında Udemy gibi platformlardan veya YouTube üzerinden de çok sayıda deneyimli içerik editörünün eğitim videolarına ulaşabilirsiniz. Zaman zaman online olarak düzenlenen Onedio Akademi de bu konuda bilgi sahibi olabilmek için iyi bir başlangıç olacaktır. Saydığım tüm bu platformlarda online ulaşabileceğiniz eğitimler verilmektedir. Ben de ilerleyen zamanlarda bu konu ile ilgili eğitim amaçlı bir yazı dizisi hazırlamayı planlıyorum. Bu yazı dizisinin, tıpkı daha önce hazırladığım soru yazarlığı eğitimi gibi detaylı olmasını planlıyorum.
4. İçerik Editörlüğü Freelance Yapılabilecek Meslekler Arasında
İçerik editörlüğünü son zamanlarda belki de en cazip kılan şeylerden biri de freelance yapılabiliyor olması. Evet, bir marka adına içerik editörlüğünü üstlenmek için tam zamanlı olarak ofiste bulunmanız gerekmiyor. Yeni nesil birçok meslek gibi bu da uzaktan çalışarak gelir elde etme yöntemleri arasında. Bazı eski düzende direten firmalar dışında, birçok yenilikçi ve dinamik marka artık uzaktan çalışmayı kalıcı hale getirmiş durumda. Özellikle de sosyal medya uzmanlığı, içerik editörlüğü ya da metin yazarlığı gibi belirli saatlerde ofiste bulunmayı gerektirmeyen departmanlar için. Bu da aslında günümüzdeki yaşam şekline ve düşünce yapısına en uygun çalışma şekillerinden biri: Zamana ve mekana bağlı olmadan çalışmak.
Freelance yapılabilecek meslekler birçok kişinin hayali olsa da tabii kendine göre zorlukları var. Evde çalışma motivasyonu sağlamanın zorluğu, dış etkenler, mesainin bazen belirli bir saat ile sınırlı olmaması gibi. Ancak bana göre bunlar, tam zamanlı olarak ofiste çalışmanın zorluklarına göre çok daha küçük problemler.
4.1. Ofisten Çalışmak Yaratıcılığı Yok Ediyor
Öncelikle zihin ile üretmek üzerine bir iş yapıyorsanız, sabah 9 akşam 6 arası belli bir yerde, bir masada, bir bilgisayarın başında oturma zorunluluğunu asla kabul edemezsiniz. Siz kabul etseniz de bilinçaltınız buna tepki verir. Çünkü bu tarz işler, sabah 9'da masanıza geçip bilgisayarı açtığınızda başlamaz ya da akşam 6'da bilgisayarı kapatıp gittiğinizde bitmez. Bazen sabah 9'da bilgisayarı açarsınız ama üreteceğiniz içeriğe dair fikirler bulmanız, bunları zihninizde toparlamanız öğleni bulabilir. Yahut saatler mesai bitimine yaklaşmışken aklınıza çok parlak fikirler gelebilir.
Böyle durumlarda tabii sizden beklenen kendi hayatınızı ve iş dışındaki dünyanızı bir kenara bırakıp çalışmaya devam etmenizdir. Oysaki bunu bir kez, iki kez yapabilirsiniz ancak üçüncü yapışınızda bir şeylerin yanlış olduğunu fark edersiniz. Tam zamanlı ofiste çalışma şekli, bana göre yaratıcılığı öldüren bir çalışma düzenidir. Belki somut bir şeyler üreten bir fabrika işçisi ya da müşteri ile yüz yüze temas kurması gereken bir bankacı, saat 9'da ofisinde olmadığında yapılacak işleri aksar. Kaldı ki bu işler dahi artık olabildiğince uzaktan yürütülebilmektedir. Ancak zihin ile üretim yapan bir yazar, içerik editörü, grafiker ya da tasarımcı belli saatler ile kısıtlandığında yaratıcılığı yok olur.
Evden ya da istediği yerden çalışabilmek, bu tarz işler yapan bizlere ilham vereceği gibi çalışma saatlerimizi kendimiz düzenlediğimizde işlerin çok daha kaliteli ve hızlı ilerlediği görülecektir. Tabii bu benim düşüncem ancak birçok büyük ve başarılı firmanın da kalıcı olarak uzaktan çalışma sistemine geçmiş olması bunun doğruluğunu gösteriyor. İşe gidip gelirken yaşanan vakit kaybı, ofisteki dış etkenlerin performansı etkilemesi gibi sorunlar, bu yöntemle ortadan kalkıyor.
Freelance yapılabilecek işlerin başında gelen içerik editörlüğü de son zamanlarda hem talep fazlalığından hem de genç kuşağın artık saatlerini ofiste ve verimsiz geçirmek istememesinden, bu çalışma şeklini modern kölelik olarak görmesinden dolayı oldukça rağbet görüyor.
5. İçerik Editörü Nasıl İçerik Üretir?
İçerik editörlüğü ve metin yazarlığı gibi meslekler, yazının başında da anlattığım nedenlerden dolayı çok geniş bir yelpazeye sahiptir. Yani bu meslekleri bir teknoloji, giyim, seyahat veya sağlık markasında yapıyor olmanız mümkündür. Tabii bu alanlara biraz da olsa ilgi duymanız içerik üretebilmek adına daha iyi olacaktır. Ancak bir konu ile ilgili içerik üretebilmek için içerik editörünün illa o konu ile ilgili uzman olması gerekmez. İçerik editörü, her şeyden önce oluşturacağı içerik ile ilgili araştırma yapar. Bu araştırmalarından yola çıkarak benzersiz ve insanların bilgi alma ihtiyacına yönelik bir içerik oluşturur.
6. İçerikler Neden Özgün Olmalı?
İçerik editörü, bir web yayıncısıdır. Dijital dünyada markasına bir yer edindirebilmek için içerik üretir. Bunun yolu, yazımın başında da bahsettiğim gibi arama motorunda ilk sıralarda çıkmaktan geçer. Bir web sitesini üst sıralara çıkarmak için Google'ın bazı algoritmaları vardır. bu algoritmaları bilmek, temel SEO bilgisine sahip olmak ve kullanıcıların aratma ihtimalinin yüksek olduğu içerikler oluşturmak gerekir. Bu iş artık, bir nevi reklamcılıktır.
En dikkat çekici başlıkları atmak ya da en kapsamlı bilgiyi en net şekilde verebilmek rakiplerin önüne geçmenizi sağlar. Çünkü gerçekten Google sıralaması konusunda markalar arasında büyük bir yarış vardır. Bunların dışındaki en önemli konu da ürettiğiniz içeriğin özgün olmasıdır. Birkaç siteden konu ile ilgili topladığınız bilgileri bir araya getirip web sitenizde yayınlamak sizi Google'ın gözünde pek de iyi bir yere getirmez. Hatta son zamanlarda Google'ın kopya içeriklere karşı o kadar dikkatli yazılımları var ki başka bir sitede geçen benzer bir cümleyi kullanmanız bile sıralamanızı düşürebilir. İşte bu yüzden ürettiğiniz içerik, tamamen kendi cümlelerinizden oluşmalı yani özgün olmalıdır.
Zaten böyle bir özgün olma zorunluluğu olmasaydı, içerik editörlüğü diye bir meslek de muhtemelen olmazdı veya bu kadar önemli hale gelmezdi. Çünkü diğer sitelerdeki var olan içeriklerin birkaç kelimesini değiştirip yayınlamak yani bunları redakte etmek herkesin yapabileceği bir işlem. Bunun için içerik üreticisi olmanıza gerek yok. Neyse ki bu tarz yöntemlerle oluşturulan içerikler, markaların hiçbir işine yaramadığı gibi Google sıralamasına zarar vermektedir. Bu sayede özellikle sözel alanlarda yeteneği olan insanlar, yeni bir meslekle tanışmışlardır. Bana göre içerik editörlüğü, dijital pazarlama uzmanlığı, metin yazarlığı, sosyal medya uzmanlığı gibi meslekler, sadece günümüzün değil geleceğin meslekleridir ve bu alanlara ilgi duyanlar mutlaka kazançlı çıkacaktır. Tabii doğru firmalarla çalışma imkanı bulduklarında...
7. İçerik Editörlüğü Maaşları
Aslında benim için ''maaş'' sözcüğü bu tarz meslekler için artık çok geride kalmış olan bir ifade. Çünkü maaş, daha çok tam zamanlı bir çalışmanın karşılığı gibi geliyor kulağa. Ancak içerik editörlüğü ya da metin yazarlığı gibi meslekler daha çok proje bazlı yapılan freelance işler olmalı. Yani yaptığınız iş başına para kazanmalısınız. Tam zamanlı çalışan içerik editörleri de var tabii ki. Bu durum tamamen çalıştığınız firmanın yapısına göre şekillenir. Tam zamanlı başlayıp aylık belli bir içerik için belli bir maaşla da anlaşabilirsiniz. Bu rakamlar, sizin deneyiminize ve portfolyonuza göre azalıp artar.
Tam zamanlı çalışmayan ancak belirli firmalar ile proje bazlı çalışan bir içerik editörü, çalıştığı firmaların sayısına ve marka değerine göre ortalamanın üzerinde kazanç sağlayabilir. Bu durum aslında tamamen sizin sektörde bir yer edinmenize ve çalışkanlığınıza bağlıdır. Birçok kişi aylık sabit bir maaş alarak tek bir firmada çalışmayı güvenli bir liman olarak görse de bana göre bu durum aslında bir kayıptır. Çünkü günümüzde içerik üreterek para kazanmak için kullanabileceğiniz birçok platform vardır ve bunların hiçbirinde tam zamanlı çalışma şartı yoktur.
Bu platformlarda, firmalar istedikleri içerikler için sipariş oluşturur, siz ise müsaitlik durumunuza göre bu içerikleri üstlenirsiniz. 10-15 saat gibi belli süreler sonunda oluşturduğunuz içerikleri teslim ederek onaylandığında paranızı alırsınız. Bu şekilde birkaç platformu kullandığınızda, tamamen sizin kişisel performansınıza göre değişen bir gelir elde edersiniz.
Bu platformlardan güvenilir olanların isimlerini ve nasıl yöntemlerle çalıştıklarını sonraki yazılarımda detaylı olarak anlatacağım.
Sevgiler.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum Bırak